Thursday, November 19, 2009

Lamalagi kah keputusan siapa MB Perak ?

Mahkamah Persekutuan sudah selesai membicarakan isu siapa MB Perak yang sah. Kalau ikut logik saya, apa nak tangguh lama-lama sangat keputusan. Kita kena ingat, keputusan ini akan menjadi rujukan kepada semua kes-kes akan datang. Kalau hari ini memihak kepada PR, akan datang di tempat lain mungkin akan memihak kepada BN pula. Begitu juga sebaliknya.

Hari tu, bila mahkamah tinggi membuat keputusan memihak kepada Nizar, cepat-cepat mahkamah rayuan tangguhkan perlaksanaan keputusan dan buat keputusan yang kemudiannya memihak kepada Zambri semula.

Kalau keputusan memihak kepada Zambri, umum lah cepat-cepat. Pelabur pun tak risau nak melabur di Perak. Lain lah kalau keputusan memihak kepada Nizar. Mungkin juga nak tangguh dulu. Tunggu masalah MCA selesai dulu. Baru-baru ini, ingatkan dah selesai, rupa-rupanya makin kusut pula. Masalah MIC dan kaum India nampak macam dah okay sikit. Itu pun hanya mengikut justifikasi di Bagan Pinang semata-mata. Entah-entah hanya fatamorgana.

Kalau masalah MCA selesai, baru BN selesa nak hadapi pilihanraya. Walaupun ada kajian mengatakan prestasi dan persepsi terhadap PAS merudum, tapi ingat senang ke BN nak percaya dengan kajian-kajian sebegini. Mungkin ia cuma perangkap untuk mendesak supaya BN berani berdepan dengan pilihanraya di Perak atau di seluruh Malaysia. Sebelum PRU 2008, bukan tak ada kajian yang mengatakan BN pasti akan menang dengan majoriti 2/3 seperti biasa. Tapi keputusan sebenarnya ?

Najib dah masak dengan laporan "okay boss" ketika PRU 1999. Di Pekan, Najib nyaris bungkus ketika itu. Najib nyata lebih tangkas daripada Pak Lah, walaupun tidak selicik Mahathir.

Akhir-akhir ini, nampak ada usaha aktif untuk menaikkan semula Mahathir. Jelasnya, idea dan bantuan Mahathir diperlukan untuk mengekang Pakatan Rakyat. Ramai yang belum yakin dengan keupayaan Najib seorang. Daripada segi ekonomi pun, Najib masih gagal memulihkannya dengan cepat. Nampak terlalu perlahan.

Mahathir pula nampaknya lebih cenderung menyerang MB Kelantan dan bukan MB Kedah. Mungkin kerana TGNA dilihat ikon kuat dalam memperteguhkan PR. Ini memberi kelebihan kepada MB Kedah untuk buat kerja dan kurang berpolitik.

Buatnya selepas prk kota siputeh, PAS yang menang. Alamat lagi takutlah BN nak buat pilianraya baik di Perak mahupun PRU. Mungkin ada baiknya jika BN buat pilihanraya di Perak serentak dengan Kota Siputeh.

No comments: