Monday, November 02, 2009

Bekas mufti ditangkap dalam majlis ilmu

Akhbar hari ini melaporkan penangkapan mantan mufti Perlis, Dr. Asri oleh JAIS. Alasan tangkapan belum begitu jelas, ada yang kata kerana tiada tauliah. Setahu saya, tauliah diperlukan kalau mengajar di masjid atau surau yang diiktiraf kerajaan negeri. Dan dalam kes di atas, Dr. Asri mengajar di rumah lamanya.

JAIS pernah tidak memberi tauliah kepada mantan mufti Selangor sendiri, Allahyarham Ishak Baharom. Bagaimanapun, beliau tetap mengajar di markaz-markaz PAS selain di rumah-rumah yang menjemput beliau. Ramai lagi ustaz-ustaz yang hebat-hebat pernah tak dapat tauliah mengajar agama. Ini termasuk Dr. Harun Din dan Ismail Kamus.

Kadang-kadang, kitapun keliru, kenapa mereka tak diberi tauliah. Apa kriterianya ? Ikut suka dia je buat kriteria sendiri, dan ubah-ubah kriteria mengikut waktu. Kalau ustaz tu memang jenis jelas sesatnya seperti mengaku rasul, tak apalah. Ini setakat masalah khilafiyah, masalah furu'.

Saya khuatir, isu di atas akan membuka ruang sekali lagi untuk syaitan meniup api prasangka, was-was dan tuduh menuduh terhadap exco agama Selangor, atau ia memang dirancang oleh pihak tertentu untuk tujuan sebegitu. Lebih menarik, Adun PAS yang dilabel tidak sebulu dengan exco agama Selangor turut bersama dalam majlis ilmu tersebut.

Ketika kita baru sahaja mendapat tahu, PM 1Malaysia mempelawa Dr. Asri untuk mengetuai YADIM dan Ketua Dewan Ulama PAS pula mempelawa Dr. Asri menyertai PAS, JAIS dilihat cuba mencetuskan satu lagi kontroversi. Apa sebenarnya muslihat JAIS ? Siapa sebenarnya di belakang isu ini ?

No comments: