Friday, November 27, 2009

Kelantan pasca TGNA

Media UMNO nampaknya tak sabar-sabar nak tengok TGNA meletak jawatan. Heboh diwar-warkan, TMB Kelantan kini sudah mendapat sokongan majoriti untuk menggantikan TGNA. Dengan kata lain, ia sebagai menunjukkan jalan keluar kepada TGNA.

Bila ia datang daripada musuh, sangat penting untuk kita berhati-hati. Ahmad Yaakob digambarkan sebagai seorang yang tenang, berhemah, ustaz dan tiada kontroversi. Kita tak nafikan itu semua. Cuma yang kita sudah pasti, BN tak mampu merampas Kelantan selagi TGNA menjadi MB.

Setahu saya, hak memilih MB dalam PAS adalah dipihak PAS Pusat. PAS Kelantan boleh mencadangkan nama kepada PAS pusat. Manakala kuasa perkenan dalam negeri tentulah kepada DYMM Sultan. Ia bukan kuasa TGNA sendiri.

Saya harap TGNA terus memimpin Kelantan sekurang-kurangnya hingga akhir penggal ini dan bukan meletak jawatan sebelum PRU akan datang. Cuma tugas-tugas beliau boleh diringankan sedikit demi sedikit kepada timbalan dan para exco dan usah dibebani lagi dengan serangan persepsi, khabar angin dan tohmah fitnah. Lebih menyedihkan serangan datang dari dalam kelambu sendiri, blogger, penasihat, ajk dan petugas-petugas yang tidak amanah membocorkan rahsia parti dan kerajaan negeri secara separuh benar.

Cuma saya khuatir pemimpin PAS Kelantan mula rancak mengatur strategi untuk berdepan dengan era PAS Kelantan pasca TGNA.

No comments: