Friday, March 27, 2009

Belajar merokok, Ilmu yang tak bermanfaat

Perokok lebih hina daripada lembu. Itu kata Tok Guru Nik Aziz. Alahai tok guru. Berdakwah biar cermat. Biar berhikmah. Tetapi itu tajuk berita dalam Berita Harian Online. Mungkin sengaja nak rosakkan imej tok guru. Kita tak pasti, dengan siapa tok guru bercakap. Kepada siapa tok guru tujukan.

Memang perokok ni degil. Memang dah banyak kali diberi nasihat. Tapi mereka tetap begitu, malah kadang-kadang bangga pula, nampak angkuh di situ. Tapi berdakwah tetap memerlukan kesabaran.

Bergantung kepada sasaran dakwah kita, maka berbeza jugalah pendekatan kita. Macam bila kita berbual. Dengan pemimpin, lain caranya, dengan kawan-kawan, lain caranya, dengan bos, dengan raja, dengan adik-beradik, dengan mertua. Semua kita sesuaikan mengikut adab dan adat. Kalau secara umum, saya rasa tak sesuai untuk mengatakan perokok lebih hina daripada lembu.

Teringat dulu, saya sendiri pernah merokok. Bukan sedap pun. Pertama kali hisap, bukan sekadar tak sedap, malah terbatuk-batuk. Tapi nak tunjuk dewasalah konon. Saya percaya, orang tak merasa nikmat merokok ketika mula belajar merokok. Ini yang kita sebut, ilmu yang tak bermanfaat.

Dalam doa, kita baca, "Allahumma inni a'uzubika min ilmil la yanfa'". Ya Allah, jauh kan kita daripada ilmu yang tak bermanfaat. Tapi kita masih buat juga. Kita masih mencari-cari juga.

Fikir-fikirkan.

No comments: