Wednesday, March 04, 2009

Raja-raja Melayu

Hari ini, kita mungkin masih ber"bangga" dengan Raja-raja Melayu. Kerana raja-raja kita hari ini masih Melayu. Selepas 20, 30 atau 40 tahun lagi, apakah kita masih bangga dengan Raja-raja ? Kerana adakah raja-raja ini masih Melayu tulin atau nama sahaja Melayu tetapi berjiwa barat ? Ruhnya dari barat.

Keturunan istana seperti juga orang kebanyakan, bercinta dengan sesiapa tanpa mengira bangsa. Kemudian mereka berkahwin dengan bukan Melayu. Lalu lahirlah Raja Muda yang bukan Melayu sepenuhnya. Apatah lagi cara hidupnya juga tidak Melayu. Komunikasinya juga bukan lagi Melayu. Persekitarannya tidak lagi Melayu. Tiada lah lagi ruh kemelayuan dalam dirinya. Mereka tidak lagi bergaul dengan masyarakat Melayu, dalam budaya Melayu.

Jadi pada masa itu, apakah kita masih akan menaruh harapan kepada mereka sebagai pembela adat dan budaya bangsa Melayu ? Pembela bahasa Melayu ? Muka pun dah tak ada muka Melayu. Cakap Melayu pun lebih teruk daripada orang putih. Nah. Dirgahayu Tuanku. Daulat Tuanku.

Dia ketua agama negeri. Buatnya dia tukar agama ? Macam mana ? Siapa nak bantah. Setakat bagi nasihat je la. Ikut tak ikut, itu keputusan dia sendiri. Pemuda UMNO pantang derhaka. Mufti kata tak boleh derhaka pada raja. Tak boleh berarak membantah raja. Lalu pemimpin melayu kita setia merafak sembah. Yang penting dapat anugerah Datuk.

Fikir-fikirlah wahai Melayu.

No comments: