Friday, March 20, 2009

Sabaaaar lah UMNO

Sabaaaaaaarlah Ali. Begitu akhir lagu Ali Mamak.

Kesian Abang Ali. Dia tak bersalah. Cuma ejennya yang tersilap. Ejennya belanja makan sambil bersembang bertukar-tukar fikiran. Itulah masalahnya UMNO. Belanja makan pun tak boleh. Kalau dah ajak berjumpa, takkan sembang kosong je. Bersembang sambil makan, biasa lah tu. Ada ketikanya, hadir kenduri pun tak boleh. Tujuannya semata-mata nak sekat amalan rasuah politik atau politik wang. Boleh bertanding, tapi tak boleh berkempen. Apa punya undang-undang. Kalau berkempen dalam UMNO tu salah, adakah kempen untuk pilihanraya tu salah ? Adakah belanja makan ketika kempen pilihanraya pun rasuah ?

Masalah rasuah politik dalam UMNO memang berlaku secara terbuka. Masalah utama bukan belanja makan. Masalah utama ialah dapat duit poket secara tunai. Masalah utama ialah melancong percuma sambil membeli-belah. Masalah utama ialah ganjaran projek dari puluhan ribu hingga jutaan ringgit. Atau mungkinkah juga ada rasuah seks ? Tetapi setakat ini, yang dibuktikan oleh lembaga disiplin parti ialah belanja makan.

Ali tak akan melawan. Macam Isa Samad yang tidak melawan. Mereka tetap setia. Bersatu, Bersetia, Berkhidmat. Itu cogan kata UMNO.

Bersatu. Betul ke bersatu ? Sebab bersatu ke jadi macam sekarang ? Mahu melayu bersatu dalam kerajaan. Mahu melayu bersatu dalam UMNO. Melayu lemah kerana tidak bersatu. Tetapi kalau bersatu dalam UMNO, Melayu jadi semakin lemah sebab UMNO sudah tidak dipercayai lagi. Kalau semua Melayu bersatu dalam UMNO, bukan sahaja UMNO malah Melayu juga tidak dipercayai lagi.

Bersetia. Setia ada makna. Kalau Isa Samad buat perangai Hang Jebat, di mana tempat dia sekarang ? Masih ada peluang bertanding Naib Presiden atau di penjara Sg. Buluh ? Abang Ali pun begitu juga. Jangan harap Ali akan ambil semangat Hang Jebat. SPRM tak perlu ambil masa lama untuk siasat. Peguam Negara pun tak teragak-agak.

Berkhidmat. Kalau ada ganjaran. Bilik gerakan UMNO, ada orang ke kalau duit tak turun ? Ada semangat bekerja ke mereka ?

Bila SPR lewatkan tarikh PRK 2 bukit, ramai yang kata ia memberi kelebihan kepada UMNO. Lepas ni kita lihat, adakah Ali akan turun berkempen di 2 bukit ? Setidak-tidaknya, sebahagian jentera kempen sudah lumpuh. Itu belum Pemilihan UMNO lagi. Selepas pemilihan, ramai lagi yang akan kecewa, marah dan protes. Peluang BN di 2 bukit sangat tipis kecuali melalui pecah undi. Sebab itu calon Bebas mesti ada.

Sekarang langkah UMNO semakin sumbang. Ambil tindakan pun salah. Tak ambil tindakan pun salah. Awalkan PRK pun salah, lewatkan pun salah. Bubarkan Dun Perak pun salah, tak bubarkan pun salah. Rampas kuasa di Perak pun salah, tak rampas pun salah. Sebab kalau tak rampas sekarang, PR berpeluang mengambil hati rakyat Perak. Manakala cawangan parti komponen BN pula semakin kekeringan wang. UMNO paling banyak Bahagian dan cawangan di Perak. Bila berkuasa, cawangan dapat projek kampung, dapat tapak pasar malam dan banyak keistimewaan lagi.

Bak kata Ali Mamak. "Kau tahu mak aku pesan macam mana ? Sabaaaaaaaar lah Ali".

1 comment:

Bila Diary Bercerita said...

Dalam UMNO mana ada semangat jebat. Semangat pembesar yang dengkikan Tuah tu banyak. Yang jadi 'YES MEN' lagilah melambak.