Monday, March 30, 2009

Bukit Gantang

Berdasarkan kepada foto penamaan calon di Bukit Gantang serta laporan-laporan pro-PR, ada yang menganggarkan kehadiran sekitan 60 ribu, 80 ribu malah 100 ribu. Angka yang melampau-lampau, bagi saya amat memualkan.

Memang, nak kira jumlah kehadiran orang ramai agak sukar. Kalau dalam stadium, lebih mudah. Jadi, bagi saya untuk memudahkan anggaran, cuba bayangkan semua penyokong tu dibawa masuk ke stadium yang anda biasa masuk.

Stadium Sultan Ismail KT boleh memuatkan sekitar 15-20 ribu orang. Kalau semua penyokong Pakatan tu dibawa masuk ke stadium tu, penuh tak. Saya rasa mungkin penuh. Maaf lah, saya tak hadirpun ke penamaan calon semalam, jadi anggaran saya mungkin jauh tersasar. Saya anggarkan, seramai 20-30 ribu penyokong PR sahaja.

Penyokong BN pula mungkin tak sampai suku stadium. Lebih kurang 5-10 ribu orang sahaja. Mungkin ramai orang UMNO yang masih keletihan selepas seminggu berhimpun di PWTC. Tambah pula tempat BN tak dilindungi teduhan. Siapa lah yang merancang semua ni. Mungkin orang UMNO/BN tak mahu tempat yang dipenuhi pokok-pokok sebab banyak nyamuk di situ.

Dalam kes lain pula, sebuah masjid menjadi tumpuan bila rombongan BN bertembung dengan rombongan calon PAS. MB Zambry khabarnya berang dengan MB Nizar kerana menggunakan masjid untuk kepentingan politik. MStar online melaporkan, BN sudah mengatur majlis di masjid itu. Jadi siapa sebenarnya yang guna masjid untuk kepentingan politik ? He..he..

Saya kira, ini adalah sejarah baru PAS di Bkt Gantang. Tak pernah terfikir, PAS akan semeriah itu di Bkt Gantang, sebuah kubu kuat BN. Kalah menang belum tentu. Kehadiran penyokong tak semestinya bermakna PAS akan menang besar, tetapi ia menyuntik semangat petugas dan pengundi di situ. Sebelum ini, BN selalu mewar-warkan kehadiran penyokongnya yang ramai sebagai tanda sokongan besar yang bakal diperolehi BN.

Teruskan perjuangan.

No comments: