Wednesday, March 18, 2009

Rasuah vs lobi

Semua akur, rasuah untuk memilih pemimpin dalam UMNO bukanlah perkara baru. Ada yang kata ia bermula pada zaman Mahathir (untuk salahkan Mahathir). Ada yang kata ia bermula pada zaman Anwar (untuk salahkan Anwar). Kalau tak salah saya, rungutan secara terbuka mula datang daripada Musa Hitam. Ketika itu, Musa dicabar Tengku Razaleigh yang pada ketika itu adalah Menteri Kewangan untuk jawatan Timbalan Presiden UMNO. Hari ini, semua veteran-veteran UMNO ini nak bercakap soal politik wang seolah-olah ia tak berlaku pada zaman mereka.

Generasi hari ini cuma mewarisi taktik dan teknik nya sahaja. Sudah tentu ia disesuaikan dengan teknologi dan kepakaran semasa. Aduan rasuah terus berkembang dan nampak jelas dalam UMNO dan PKR selain juga wujud dalam agensi-agensi kerajaan atau di kementerian tertentu. Dalam pada itu, lobi dibenarkan. Susah saya nak bezakan antara salah guna kuasa dengan lobi. Pakar undang-undang mungkin boleh bezakan.

Mahathir pernah guna ejen untuk melobi bertemu Presiden Amerika. Anwar pun mungkin sama. Nak jadi tuan rumah temasya sukan seperti sukan komanwel, sukan Asia, Piala Dunia dan Formula 1 pun kena melobi. Kita mungkin serah saja duit kepada ejen sebagai ganjaran untuk melobi. Bagaimana cara dia melobi, terserah kepada dia. Laporkan perkembangan hasil lobi kepada kita. Yang penting, kita dapat projek. Ada orang melobi untuk jawatan dalam perkhidmatan awam hingga ke peringkat menteri. Kadang-kadang, kesian juga lihat pegawai yang layak dan cemerlang tak dapat naik pangkat sebab tak melobi. Lobi untuk dapat kontrek tentulah lebih hebat. Orang PAS pun melobi juga. Bila dah melobi, tentulah pakai duit atau projek. Takkan dengan bagi ceramah dan tazkirah je, boleh dapat projek.

Nik Aziz, saya yakin tak terima duit atau projek. Kalau ada sumbangan pun, disalurkan untuk rakyat, untuk kepentingan negeri. Manakala kriteria pemilihan oleh Nik Aziz, bukan bersandar kepada sumbangan itu semata-mata, tetapi mengikut setakat mana manfaatnya projek + sumbangan kepada agama, rakyat dan negeri. Nik Aziz mungkin solat sunat istikharah setiap kali sebelum membuat keputusan penting.

Dalam UMNO hari ini, orang yang tidak terlibat dengan rasuah beli undi ialah orang yang mendapat jawatan secara lantikan atau yang menang tanpa bertanding macam Najib dan Tengku Adnan. Kalau tidak, jangan harap. Najib tu pun, sebelum menang tanpa bertanding, adakah tak main politik wang ?

No comments: