Thursday, March 06, 2008

BN atau BA ?

Aku terbaca artikel di http://penyokong-kj.blogspot.com/2008/03/24-jam-di-terengganu.html. Aku terpanggil untuk turut mengulas.

1. Kisah Masjid Kristal - Sebelum ini ada pihak telah menayangkan video dalam internet menggambarkan ada rupa berhala pada masjid ini. Jadi bila saya berada di sini dan melihat sendiri serta bertemu bual dengan orang di sini, maka cerita itu 'tidak benar' sama sekali. Ia hanya direka-reka oleh pihak berkenaan sahaja. Sebenarnya masjid ini bila diambil gambar ia ada balikan cahaya dan bayang. Lagipun ia tidak dicat seperti masjid-masjid lain. Memang sungguh bersinar dan berkilau pemandangannya.

1. Masjid kristal - isunya bukan imej misteri yang kelihatan dalam video clip tu. Itu hanya jenaka sinis sahaja. Penyokong yang serius dgn jenaka sinis itu, menunjukkan dia masih kurang cerdik. Isu sebenarnya ialah apa kejadahnya dibina masjid di pulau tak berpenghuni tu ? Masjid dibina bila ada keperluan (dimohon) oleh masyarakat setempat. Sifat masjid mesti diimarahkan dengan solat 5 waktu, ada majlis ilmu dan program kemasyarakatan lain. Kerajaan boleh bina replika atau benda lain untuk tarik pelancong tetapi bukan masjid, apatah lagi menggunakan wang berjuta-juta.

2. Mat Sabu - Orang-orang PAS Terengganu yang saya temui memberi komen mereka tidak suka Mat Sabu bertanding di Kuala Terengganu. Sepatutnya berilah orang atau anak Terengganu sendiri yang mewakili PAS. Takanlah tidak ada langsung anak Terengganu yang layak untuk dipilih sehingga terpaksa mengambil orang luar.
2. Mat Sabu - Masyarakat Terengganu perlu lebih berfikiran terbuka terutama dalam memilih ahli Parlimen. Ahli parlimen berbeza dengan ADUN. Orang luar sepatutnya tidak menjadi faktor untuk ditolak asalkan dia mampu membawa isu dengan baik di Parlimen. Kalau orang tempatan pun, tetapi tak mampu jadi jurucakap yang bernas di Parlimen, lebih baik tolak tepi je. Tapi aku setuju, Mat Sabu bukan pilihan terbaik. Rekodnya tercemar dengan isu khalwat dan gaya ceramahnya yang tidak dihiasi ciri-ciri Islamik.

3. Parti Keadilan Rakyat - Mereka kata 'Adil' susah nak menang di Terengganu. Dulu semasa 1999 orang-orang Terengganu terpengaruh dan merasa simpati dengan kes Anwar Ibrahim. Itulah sebab BN kalah teruk dalam pilihanraya 1999.
3. PKR - Sekali lagi, masyarakat Terengganu perlu berfikiran terbuka dalam membuat pilihan. Calon PAS bukan semestinya bagus. Ada kelulusan tinggi dalam bidang agama belum tentu dapat memberikan khidmat terbaik kepada masyarakat. Orang yang ada Phd pun belum tentu boleh jadi wakil rakyat yang bagus. Rekod tahun 1999 sudah membuktikan ada wakil rakyat PAS malah exco PAS yang kurang disenangi rakyat. Lihat Dr. Mashitah Ibrahim di Baling dan Dr. Amran Kasimin di Bangi.

4. Nasib Rakyat Terengganu - Dia orang cakap siapa menang pun kita rakyat masih macam ini juga. Walaupun nampak kemajuan dengan pembangunan sana sini tetapi berapa orang sahaja yang dapat faedahnya? Yang lain-lain cuma boleh tengok dan lihat sajalah.
4. Setuju.

5. Harga Minyak - Mereka kata sepatutnya kerajaan buatlah cara lain usahlah naikan harga minyak? Bila harga minyak naik jika setakad menjejaskan kenderaan saja tak kisah tetapi ia melibat dan menjejaskan perkara-perkara lain sama. Itu yang menyebabkan rakyat rasa semakin susah dan tertekan. Mereka cakap "Petronas tak pernah rugi sekalipun malah untung sepanjang masa berbilion-bilion ringgit...jadi kenapa perlu naikkan harga minyak? Masa Dr Mahathir dahulu minyak naik setahun sekali saja....tapi bila masa Pak Lah minyak naik 3 kali setahun".
5. Zaman Tun, minyak naik sikit-sikit. Selalunya kurang daripada 10 sen. Zaman Pak Lah, minyak naik 30 sen.

6. Anwar Ibrahim - Seorang pakcik tua beritahu saya Anwar Ibrahim tu telah silap kerana tak nak dengar nasihat Mahathir. Sepatutnya bila Mahathir suruh dia letak jawatan dia letaklah dulu. Sebab Mahathir dah tahu semua cerita-cerita yang tak baik berkenaan Anwar ini. Itu sebab Mahathir nak Anwar berundur sekejap, bila keadaan dah mula reda dan sepi, maka Anwar bolehlah masuk dan aktif kembali dalam umno. Sama juga dengan Ku Li. Jika dia tak lawan Mahathir dulu, mungkin Ku Li dah jadi Perdana Menteri selepas itu.
6. No komen.

Yang aku nak tambah, aku nak sangat supaya calon PKR di Rembau menang. Calon tu nampaknya hebat. Hehehe... Ke Rembau pulak perginya.

Satu lagi, sesekali, BN perlu dikalahkan juga supaya hilang sikit takbur dan egonya. Jangan jadi macam Johor. Bukan maju mana pun. Cuba tengok kampung-kampung orang melayu di Johor. Aku rasa suausana di Terengganu dan Kelantan (terutama di kawasan yang kekuatan antara 2 partinya seimbang) lebih baik kalau dibandingkan dengan Johor. Tak padan dengan taat setia melayu Johor kepada Umno.

Melayu Johor perlu berani berubah !!!

2 comments:

Anonymous said...

Eh ? Johor ada Melayu ke ?
Bila masa Johor masuk Malaysia ? Bukan sebahagian Singapura ke ?

Jangan tipu la brader.

Ada ke patut banding Malaysia ngan Singapura !?

Anonymous said...

hahahahaha...

Sindiran cerdik...