Sunday, March 23, 2008

Krisis perlantikan MB Terengganu

Isu perlantikan MB Terengganu semakin memuncak apabila Datuk Ahmad Said (ADUN Kijal) menerima watikah perlantikan daripada Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) hari ini.

Krisis menjadi buntu apabila sebelum ini, surat perlantikan daripada PM mencadangkan nama Idris Jusoh sebagai MB Terengganu. PM sendiri nampaknya buntu dengan masalah yang berlaku di Terengganu. Sehingga kini, tidak diketahui, apakah usaha PM untuk menyelesaikan masalah konflik dengan istana Terengganu ini.

Walaupun telah diketahui daripada awal lagi bahawa MPPR tidak berkenan dengan calon yang dinamakan PM, namun PM sendiri tidak pernah berusaha menjernihkan keadaan dengan pihak MPPR. Hanya Muhyiddin Yassin hari ini dilaporkan membuat cadangan supaya PM dan Idris sendiri berjumpa dengan pihak MPPR untuk menyelesaikan kebuntuan. Cadangan ini lebih rasional dan manasabah serta bersesuaian dengan adab kita orang Islam dan Melayu. Saya hairan kenapa PM enggan berjumpa dengan pihak MPPR seolah-olah sengaja mahu memberi tekanan kepada MPPR. Membiarkan kebuntuan berlalu tanpa tindakan yang sesuai hanya mengundang spekulasi.

PM sepatutnya meminta penjelasan daripada MPPR sendiri kenapa calonnya tidak diperkenankan. Tindakan berdemonstrasi, bantahan secara terbuka, kain rentang, mengugut dan memboikot hanya akan mengeruhkan lagi suasana dan menyulitkan pentadbiran BN di masa akan datang. Tiada gunanya menekan pihak istana dengan menggunakan media massa kerana ia akan mengaibkan istana sedangkan istana hanya menggunakan haknya yang ada. Semoga masalah ini akan dapat di atasi segera.

Saya khuatir, jika kerajaan Terengganu ditumbangkan melalui undi tidak percaya oleh anggota BN, kelak rakyat akan melihat ia sebagai satu penderhakaan terbuka UMNO kepada istana Terengganu, kebongkakan dan keangkuhan yang pastinya akan dihukum oleh rakyat Terengganu. Ia pasti akan terpahat dalam sejarah yang tak mungkin dipadamkan lagi. UMNO TERENGGANU DERHAKA.

No comments: