Monday, March 17, 2008

Kisah Dr. Mashitah Ibrahim

Ini cerita dari Kuala Ketil, Kedah. Cerita ini diperolehi daripada seorang saudara yang tinggal di sana. Dia dan isterinya adalah antara petugas BN di situ. Dia kata kali ni, dia dah undi PAS sebab calon BN, Dato' Azeez Abdul Rahim dan bukan Datuk Dr. Mashitah Ibrahim. Dengan kata lain, dia undi calon, bukan undi parti lagi.

Malah katanya, memang dia berpakat dengan kawan-kawannya untuk undi PAS walau pun dia bertugas untuk calon BN. Lalu diceritakan bagaimana Mashitah tak terpilih.

Mula-mula, katanya nama Dr. Mashitah sudah disenaraikan. Seminggu kemudian, nama dia dikeluarkan. Dia pergi jumpa Pak Lah. Dalam pertemuan tersebut, Khairi Jamaluddin menantu Pak Lah pun ada. Bila Dr. Mashitah minta penjelasan Pak Lah, hanya Khairi yang menjawab. Malah Khairi tengking Pak Lah dan Mashitah. Pak Lah tak terkata apa-apa. Diam je.

Dr. Mashitah kata, bila dia balik, dia menangis. "Macam tu ke PM kita ?", kata Dr. Mashitah. "Boleh ke menantu tengking Pak Mertua ? Saya sedih sangat."

Sebulan sebelum Parlimen dibubar, sudah ada satu pertemuan diatur antara Dr. Mashitah dengan ketua-ketua UMNO di Baling. Dalam pertemuan tu Dr. Mashitah tak dibenarkan bercakap. Khairi pun ada dalam pertemuan tu, memerhati dari jauh. Semua ketua-ketua Umno ni pakat hentam Mashitah. Ada yang kata susah nak jumpa AP (Ahli Parlimen), ada yang kata tak dapat satu sen pun daripada AP sejak Mashitah menang, isu Mashitah beli rumah berkembar dua biji dan macam-macam lagi. Ketua puteri kata, dia tak dapat jumpa AP sebab ketua bahagian tak benarkan (Grand Design ni dah lama dirancang). Apa-apa hal, jumpa ketua bahagian je. Kemudian dia bertanya, betul ke Mashitah ada tulis surat nak jadikan ibu tunggal di Baling sebagai pelacur untuk tambah rezeki ? Rupanya ada surat guna letterhead UMNO Baling dengan tandatangan Mashitah sudah diedar berhubung isu ini.

Mashitah yang dapat peluang bercakap terus menafikan dan berkata dia difitnah. Tentang peruntukan yang sifar tu, katanya , Ketua wanita sendiri yang cabar dia, tak mahu terima peruntukan daripada AP. Dia kata Wanita boleh buat kerja tanpa peruntukan daripada AP pun. (Mungkin Ketua Wanita tu takut jawatannya terancam dek Mashitah). Mashitah sahut cabaran tu.

Isu-isu lain pun turut dijawab oleh Ustazah glamour tu.

Jelaslah, KJ merancang semuanya. Malah kalau nak projek pun, Pak Lah suruh melalui KJ dulu dan KJ seperti juga proxy menteri Umno yang lain akan ambil komisyen. Dan Dr. Mashitah kena terima hakikat bila memilih Umno sebagai wadah perjuangan, itu adalah antara risiko-risikonya.

Jelaslah juga, BR menang sebab undi protes dan bukan atas kesedaran pengundi untuk membuat perubahan. Jadi BR kenalah kerja keras untuk buktikan mereka lebih baik daripada BN, tidak pilih kasih, salah guna kuasa. Peluang sebegini bukan datang selalu.

Memanglah bukan mudah nak satukan hati pengundi secara serentak seluruh Malaysia dalam PRU12 ni kalau tanpa bantuan Allah.

Firman Allah dalam surah Al-Anfaal ayat 63,
Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

Dan firmannya lagi dalam Surah Ghafir (Surah Mukmin) ayat 60,
Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.

Lalu teringat aku kepada munajat Tok Guru Nik Aziz di pagi 7 Mac 2008. Tuhan maha mengetahui bila masa yang sesuai untuk perkenankan doa hambanya.

No comments: