Monday, March 24, 2008

Melayu sokong BR kerana UMNO banyak beralah kepada asakan bukan Melayu ?

Awang Selamat dalam Utusan Malaysia hari ini mendedahkan, "Awang sudah bosan mendengar alasan kabur yang sengaja dibesar-besarkan. Sedarkah bahawa golongan termiskin di negara ini ialah orang Melayu sebagaimana laporan Program Pembangunan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP)."

Awang Selamat sebenarnya mendedahkan betapa UMNO yang selama ini diberikan amanah oleh rakyat terutamanya orang Melayu telah gagal berperanan dengan berkesan dalam usaha membasmi kemiskinan walaupun pemimpin-pemimpinnya kaya raya. Oleh itu, keputusan menolak BN yang teraju utamanya ialah UMNO bukanlah satu kesilapan.

Seterusnya, kata Awang lagi, "Sedarkah juga bahawa antara faktor makin ramai orang Melayu menolak BN kerana kecewa UMNO banyak beralah kepada asakan bukan Melayu."

Siapa kah yang cuba dipersalahkan oleh Awang di sini. Melayu yang membuat perubahan atau Melayu yang mengkhianati amanah rakyat ? Atau bukan Melayu yang sentiasa bijak mengambil kesempatan atas kelemahan UMNO ? Punca penolakan orang Melayu kepada UMNO (menurut pandangan Awang) di sini nampaknya tidak tepat. Awang masih terawang-awang di awangan, gagal mencari punca kenapa UMNO ditolak sebahagian besar orang Melayu.

No comments: