Monday, March 10, 2008

Politik emosi

Zainuddin Maidin bersumpah, dia akan pastikan calon lawannya akan hilang wang pertaruhan. Sudahnya, dia hilang jawatan. Jawatan Ahli Parlimen dan jawatan Menteri.
YAB Datuk Nik Aziz menasihatkan supaya pemimpin dan penyokong parti pembangkang tidak amalkan politik balas dendam.

Ketika PAS menang di Terengganu pada 1999, bangunan SUK dikepung. Bekas Menteri Besar (Tan Sri Wan Mokhtar) tidak dibenarkan masuk walaupun untuk mengambil barang-barang peribadi.

Hari ini akhbar melaporkan, sekumpulan penyokong BA berkumpul di SUK Selangor. Mereka berkawal. Tak dapat dipastikan mereka memang diamanahkan berkawal oleh pihak yang bakal mengambil alih kerajaan atau panai-pandai sendiri. Di Kedah dan Perak juga sama. Dan kebanyakan mereka adalah penyokong PAS atau daripada kaum melayu. Tidak dapat dipastikan kesahihan laporan akhbar yang pro BN ini kerana tiada laporan drp media pro BA setakat ini.

Di Pulau Pinang, tokoh yang dinamakan sebagai bakal ketua menteri mengadakan kunjungan hormat kepada penyandang Ketua Menteri, Koh Tsu Koon. Peralihan kuasa dan penyerahan tugas akan dilakukan secara terhormat dan akan berjalan dengan lancar. Kan cantik tu. Kenapa Melayu yang bersopan susila, beradat dan beradab lagi beragama tidak dapat menunjukkan sikap lebih baik daripada mereka ?

Di Kedah, akhbar pro BN melaporkan PAS mengarahkan Tabika Kemas mengosongkan premis yang diduduki. Emosional bunyinya. Tidak dapat dipastikan sama ada selama ini, Kemas membayar sewa atau tidak. Di Selangor, tabika Kemas di tempat aku tidak lagi menumpang di dewan orang ramai. Sudah ada premis sendiri yang didirikan sejak tahun 2000 selepas kejadian tabika kemas di Terengganu dihalau (???). Sepatutnya tabika Kemas kena ada premis sendiri. Supaya tak mengganggu aktiviti masyarakat di dewan. Tak kan Kemas tak boleh sediakan peruntukan untuk bangunan Tadika ? Bila dah jadi begini, mula salahkan pembangkang. Dan pembangkang pula nampak macam tak sabar-sabar. (wallahua'lam sebab belum ada laporan daripada pihak pembangkang di Kedah. Jangan cepat menuduh hanya kerana laporan dari sebelah pihak.)

Banyak lagi laporan-laporan yang negatif dan positif yang jika dinilai, ianya berpunca daripada politik emosi yang tenang atau emosi yang tegang.
Moralnya, kita masih banyak dikawal oleh emosi dan perasaan amarah kita. Walaupun kita Islam dan Islam itu indah. Bermuhasabah lah.

Pasti ada hikmahnya kenapa PAS tewas di Terengganu. Allah maha mengetahui.

No comments: