Wednesday, March 12, 2008

Cabaran untuk kerajaan BA

Akhbar Utusan Malaysia terus memainkan isu perkauman yang sememangnya sensitif untuk mewujudkan rasa terancam dikalangan orang melayu selepas BN tewas di Kuala Lumpur dan 5 negeri. Semalam, dengan tajuk Survival melayu tergugat dan hari ini dengan tajuk Melayu menang sorak, masing-masing menyiarkan 4 surat daripada pembaca (?). Masing-masing cuba "menyedarkan" orang melayu betapa mereka kini semakin terancam kerana DAP dan kaum bukan melayu khususnya Cina dan India semakin berani menuntut hak.

DAP seperti biasa digambarkan sebagai cauvinis. (DAP iaitu serpihan dari PAP - parti yang diasaskan oleh Lee Kuan Yew dengan perjuangan cauvinisme Cinanya - terus meluaskan pengaruh di kalangan kaum Cina. - Saad Hashim, Ampang). DAP menolak DEB juga menjadi tajuk utama Utusan. Wujud juga seruan supaya orang melayu kembali bersatu. (p/s - Kalau ikhlas mahu bersatu, penyatuan tersebut mestilah atas nama agama dan bukan atas landasan perkauman kerana Islam menjamin keadilan dan keselamatan untuk semua kaum dan agama.

Ada juga yang membangkitkan DAP tidak mengiktiraf Islam. (DAP sejak dahulu telah menyatakan dengan terbuka yang parti itu tidak mengiktiraf dan menerima Islam. - Menghitung Hari, KL). Pak Malau dari Kajang menyebut, "Dan yang lebih memalukan ada di antara umat Islam dan Melayu telah sama-sama membantu DAP untuk menghapuskan sama sekali suara Melayu di Pulau Pinang."

Sokongan orang cina kepada DAP digambarkan sebagai berpunca daripada agenda perkauman seperti yang disebut oleh Mohd Radzwil Abdullah, "Cina melarikan diri dari Gerakan dan MCA kerana mereka beranggapan bahawa parti-parti itu gagal memperjuangkan agenda-agenda kaum mereka."

Perantau Sabah menyebut, "kain rentang parti DAP menyatakan “Undi MCA Bermakna Undi UMNO/Melayu”, atau dalam akhbar-akhbar berbahasa Cina mereka menulis “ Undilah calon-calon Cina sahaja”."

Isu-isu sensitif yang ibarat bermain dengan api ini boleh mewujudkan suasana yang tegang dan amat merbahaya. Sejarah Kelantan membuktikan BN hanya dapat merampas kembali negeri itu melalui satu suasana darurat yang terancang melalui konsep pecah dan perintah dimana PAS akhirnya berpecah kepada PAS dan BERJASA.

Kini adalah menjadi tanggung jawab kerajaan baru BA yang dipilih untuk memastikan kebimbangan di atas tidak berasas serta membuktikan pentadbiran baru lebih membawa kebaikan, muhibbah, selamat, bersih dan adil.

Sementara itu, Harian Metro menyebut, "Antara badan paling awal menyuarakan kebimbangan nasib orang Melayu ialah Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Pulau Pinang (DPMMPP) yang mahu isu Melayu diberi perhatian kerana pemilikan aset Bumiputera hanya dua peratus di daerah Timur Laut dan 17 peratus di daerah Barat Daya."

Itulah antara jasa UMNO Pulau Pinang dalam memperjuangkan nasib orang melayu selepas bertahun-tahun BN menguasai negeri itu melalui dasar DEB nya. 2 peratus ???

No comments: