Friday, March 07, 2008

Hari terakhir berkempen

Akhirnya, pada hari ini, khutbah Jumaat di KL menyentuh juga isu pilihanraya. Saya dah tertunggu-tunggu sejak minggu lepas lagi, bila khutbah nak bangkitkan isu pilihanraya ? Ye lah. Pilihanraya tu penting. Bagi umat Islam, pilihanraya berkait dengan urusan dunia dan akhirat. Hubungan antara manusia dgn manusia serta hubungan manusia dgn Penciptanya.

Sedikit sebanyak, khutbah hari ini boleh dianggap baik walaupun masih boleh dimantapkan lagi. Antaranya disebutkan kewajipan mewujudkan keamanan, keharmonian, sifat amanah yang perlu ada pada pengendali pilihanraya dan pihak berkuasa lain, hindari penyalahgunaan kuasa dan sebagainya lagi.

Yang boleh dimantapkan lagi, sepatutnya mimbar memberi panduan kepada jemaah untuk membuat pilihan yang tepat. Pilih yang paling hampir dengan Al Quran dan As Sunnah kerana agak mustahil untuk menemui yang betul-betul sempurna. Sebutkan juga kewajipan pemimpin dan rakyat menyeru kepada makruf dan mencegah yang mungkar. Sudahkah terlaksana.

Teringat saya kepada laporan Berita Harian sehari selepas manifesto BN dilancarkan. Seorang pendakwah dari Sarawak menyebut, sudah tiba masanya kerajaan menterjemahkan konsep Islam Hadhari dalam bentuk pelaksanaan pula. Dalam erti kata lain, pendekatan Islam Hadhari tu belum dilaksanakan lagi. Kalau diteliti dan dimuhasabah, memangpun. Retorik dan gimik je lebih. Tak ada apa-apa perubahan pun berbanding dulu.

Laporan BERNAMA pula menyebut tentang kekecohan penyokong PAS di Terengganu menahan bas yang membawa pelajar IPT pulang mengundi. Antara yang dilaporkan :

Seorang pelajar dari Universiti Kebangsan Malaysia (UKM) Siti Zamimi Mohd Nawi, 20, ketika ditemui berkata beliau terkejut apabila bas yang dinaikinya dibaling batu oleh sekumpulan lelaki.

"Laluan bas yang membawa kami dihalang, kad pengenalan kami diperiksa kerana mereka mengatakan kami pengundi hantu sedangkan kami pengundi yang sah," katanya yang berasal dari Setiu Terengganu.


Setahu saya, 20 tahun bukan umur layak mengundi. Macam mana dia boleh kata dia pengundi yang sah ?

No comments: