Monday, March 31, 2008

MB Terengganu angkat sumpah

Alhamdulillah, akhirnya majlis angkat sumpah MB Terengganu akhirnya telah selesai semalam. Bukan orang lain, orang BN juga. Habis tu yang kecoh sangat tu pasal apa ?

Selepas ini, kita tunggu pula senarai exco baru. Yang pentingnya kerja dapat dilaksanakan dengan penuh amanah dan cekap. Bercakap memang boleh. Tapi bila nak buat, mulalah bagi alasan itu ini.

Semasa balik kampung baru ni, bapa saudaraku yang dipanggil Ayah Teh sebut pasal jalanraya yang merentasi kampungku, Kampung Pulau Rusa. Sejak lepas pilihanraya, tiada kerja-kerja susulan dibuat. Semua dah terhenti.

Projek juta-juta di Pulau Wan Man boleh siap cepat. Monsoon Cup dengan kos jutaan ringgit diutamakan. Tapi jalanraya dari Durian Burung ke Pulau Rusa tak siap-siap. Sedangkan yang menggunakannya ialah rakyat marhaen. Setiap hari, beratus-ratus atau beribu-ribu kenderaan yang menggunakan jalan tersebut. Penduduk sekitarpun terpaksa hidu debu bila musim panas atau jalan menjadi becak bila musim hujan. Jalan menjadi sesak pada waktu puncak. Bila nak selesai kerja ni ? Dah tak reti nak bezakan mana projek yang perlu diutamakan dan disegerakan ke ? Begitu juga projek membesarkan jalanraya di Marang.

Harap MB baru lebih prhatin dengan masalah rakyat. Jalan ke Pulau Wan Man tu berapa kerat je penggunanya.

Aku juga suka mencadangkan supaya MB baru berani bersuara menuntut semula royalti petrolium supaya dapat diuruskan sendiri oleh kerajaan negeri seperti sebelum 1999. Pak Lah pun tengah terdesak nak dapat semula sokongan rakyat Terengganu selepas Rosol Wahid dedahkan tindakan 22 Adun baru-baru ini adalah atas arahan Pak Lah. Kembalikan semula royalti petrolium rakyat Terengganu. Jangan buat senyap je. Sementara kerajaan negeri pula perlu lebih telus dan terbuka kepada rakyat dalam mengurus perbelanjaan.

No comments: