Monday, July 14, 2008

Menteri dalam negeri sebar khabar angin

Menteri dalam negeri, Syad Hamid Albar bertanggungjawab menyebarkan khabar-khabar angin, kononnya akan ada satu demonstrasi besar-besaran dekat parlimen. Kawalan ketat polis seolah-olah akan ada satu rampasan kuasa hari ini di KL.

Menurut Syed Hamid, beliau mendapat maklumat, banyak laporan yang menyatakan akan ada demonstrasi menyokong usul tidak percaya kepada PM. Saya harap pihak polis dapat menyiasat siapakah yang bertanggungjawab memulakan khabar angin tersebut.

"Keputusan itu (mengadakan sekatan jalan raya) dibuat kerana banyak kenyataan dibuat untuk mengajak orang ramai mengadakan demonstrasi di Parlimen dan kita mempunyai banyak bukti menunjukkan apa yang dilakukan itu memang menganggu gugat ketenteraman awam."

Siapa yang mengajak, daripada mulut siapa yang banyak sangat tu ? Siasat, jangan tak siasat. Atau memang sengaja dirancang untuk menakut-nakutkan rakyat. Supaya rakyat bosan dan benci dengan gelegat orang yang tak sabar-sabar nak jadi PM.

Dalam pada itu, Anwar tak jadi ke IKKL dengan seribu satu alasan. Alah, bukan tak biasa dengan Anwar. Dia memang suka bermain kata-kata. Kejap kata nak pergi. Tiba-tiba tak jadi. Alasan memang banyak. Anwar memang tinggi egonya. Dia mahu cabar polis. Dia mahu polis tangkap dia untuk jadi modal politik seterusnya.

Lama-kelamaan, orang akan bosan juga kalau dah selalu sangat dengan trick yang sama. Bermuhasabah lah Anwar.

No comments: