Tuesday, July 22, 2008

PAS telah buktikan

Saya kesal bila ada pihak menganggap rundingan secara sulit PAS dengan UMNO dilihat sebagai pengkhianatan.

Khir Toyo di dalam blognya mengakui, dalam rundingan tersebut, PAS ditawarkan jawatan MB, Timbalan MB dan 4 exco. Wallahua'lam betul ke tidak.

Namun kita sudah sama-sama melihat, PAS meneruskan kerjasama dalam PR membentuk kerajaan di Selangor. Tanpa jawatan MB, tanpa jawatan TMB. Tidakkah itu menunjukkan PAS lebih mengutamakan rakan dalam Pakatan Rakyat ? Tidakkah itu membuktikan bukan jawatan yang dikejar ? Tidakkah jelas disitu, PAS lebih sayangkan rakan dalam PR berbanding UMNO ? Jadi kenapa mesti masih marah-marah ?

Jangan jadi bodoh sombong. Orang yang langsung menutup pintu perbincangan tanpa memberi peluang untuk berbincang; itu bodoh sombong. Jangan takbur. Soal mencurah air ke daun keladi, itu dia punya fasal. Kita berdakwah. Kalau dia tak mahu pakai apa yang kita sampaikan, kita tak boleh terus hentikan usaha. Tak mahu bersemuka lagi. Nak guna cara keras.

Dalam PR pun, PAS terus berdakwah. Bukan boleh diterima terus kesemuanya. Tapi dakwah perlu diteruskan. Nahi mungkar perlu diteruskan. Gunakan cara yang berhikmah. Generasi hari ini tak boleh terima, mungkin generasi akan datang akan diberi hidayah oleh Allah.

Bermuzakarah bukan bermakna pakatan politik.

No comments: