Saturday, July 12, 2008

PAS berunding dengan UMNO

Rimas bila saya baca cerita pasal rundingan PAS dengan UMNO. Tetapi bila saya baca wawancara Harakah dengan Hadi Awang, saya rasa lega.

Saya bukan suka sangat dengan Hadi Awang ni. Saya hairan bila ramai orang amat mengkagumi beliau. Pidatonya dikatakan hebat. Tapi saya rasa biasa saja. Ada yang kata kalau berwudhuk di masjidnya dan bersolat sekali di Rhusila, anda akan teringin untuk terus mengunjunginya. Saya dah banyak kali pergi dan tak terasa apa-apapun. Saya pergi sebab menumpang kereta orang. Carpool untuk solat Jumaat. Banyak kenyataan-kenyataannya dahulu yang saya kurang gemar atau kurang setuju. Tetapi saya tetap menghormati beliau. Beliau jauh lebih baik daripada saya baik daripada segi ilmunya, mahupun amalannya.

Tetapi, akhir-akhir ini, saya rasa pemikiran beliau nampak sedikit berbeza. Saya banyak bersetuju dengan pandangannya. Saya rasa Hadi Awang kini semakin berfikiran jauh.

Berbalik kepada rundingan PAS-UMNO. Saya amat bersetuju kalau PAS berunding bukan sahaja dengan PKR malah UMNO dan lain-lain parti. Berunding bukan semestinya bersatu di dalam BN. Bekerjasama dalam pentadbiran kerajaan bukan semestinya PAS perlu menyertai BN. Sebab itu bila MB Terengganu mahu berbincang dengan PAS Terengganu, atas kapasiti kerajaan dengan pembangkang, saya sangat setuju dan mengalu-alukannya. Tiada gunanya PAS hanya mengkritik dipadang-padang dengan lontaran idea yang macam bagus, tetapi tidak sampai kepada kerajaan untuk difikir-fikirkan. Di DUN, suasana sedikit berbeza kerana masing-masing lebih mahu menonjolkan kebijaksanaan masing-masing disamping mahu mengejek lawan.

Di meja rundingan, biasanya suasana amat berbeza dan masing-masing lebih berlapang dada.

Walaubagaimanapun, jika benar PAS menyertai BN selepas PRU 12, saya akan berhenti menyokong PAS sehingga keadaan kembali pulih. Saya sangat tidak setuju kerana itu sudah dikira mengkhianati keputusan rakyat baru-baru ini. PAS perlu meneruskan kerjasama dalam PR kecuali berlaku sesuatu yang tidak boleh dimaafkan lagi oleh PAS yang melibatkan kepentingan Islam dan negara.

No comments: