Wednesday, July 23, 2008

Muzakarah dan bermula ke belum ?

Begitulah akibatnya bila pendakwah dah terbiasa sangat dengan budaya maki hamun. Nabi tak pernah ajar berdakwah secara maki hamun. Bila nabi dihina, dicerca, baginda tetap dengan cara yang bersantun, beradab.

Ada kita pernah dengar nabi maki sahabat mahupun musuh seperti Abu Jahal ? Tapi cuba lihat reaksi mereka yang mengaku ahli atau penyokong PAS di tranungkite.net. Betul ke tidak mereka ni penyokong tak lah dapat disahkan. Tapi berbuih lah sumpah seranah mereka.

Sebenarnya muzakarah dah bermula ke belum ? Adakah perbincangan sebelum ini iaitu selepas PRU 12 boleh dikira sebagai muzakarah ? Hanya Pak Lah yang kata itu muzakarah. Lalu histerialah penyokong-penyokong PR marahkan wakil PAS yang dipilih untuk mendengar tawaran UMNO itu. Dah jelas PAS menolaknya. Jadi salahkah kalau dimulakan muzakarah yang sebenar ?

Anwar Ibrahim, Lim Guan Eng dan Tan Seng Giaw setakat ni tak melenting. Tak tahulah kalau mereka hanya berlakon cool. Tapi Karpal jelas menyinga. Sesiapa yang mengamuk, sama lah macam Karpal.

Berita mutakhir yang dilaporkan, MSU sebulat suara menolak muzakarah tetapi boleh menerima muqobalah. Apa ke benda nya pulak muqobalah ni ? Jangan dok berbalah sudah lah. Banyak kerja lagi nak kena selesaikan.

No comments: