Tuesday, July 15, 2008

Rundingan kerja, bukan rundingan politik

Rakyat membuat pilihan memilih pemimpin yang diyakini boleh buat kerja. Rakyat mahu mreka utamakan kerja utnuk rakyat, bukan berpolitik untuk kepentingan diri dan parti masing-masing.

Suasana tidak stabil politik semasa di Malaysia hari ini rasa saya banyak berpunca daripada dakwaan Pakatan Rakyat akan ambil alih kerajaan persekutuan sebelum atau pada 16 September. Kononya ada sekurang-kurangnya 30 ahli parlimen BN akan melompat-lompat ke PR.

Dakwaan sebegini menyebabkan kedua-dua pihak, BN dan PR tidak berhenti-henti melancarkan perang saraf, terus berpolitik sehingga hilang tumpuan kepada tanggungjawab kepada rakyat. Kalau benar 30 ahli parlimen nak melompat, tak payah nak heboh-heboh. Lompat je lah. Buat apa nak war-warkan. Nak iklankan. Konon nak tunggu tarikh tertentu dan sebagainya. Nampak sangat ini hanya perang saraf yang tak menguntungkan rakyat. Hantikanlah khabar-khabar angin ini.

PAS dan DAP nampak tak ghairah langsung dengan khabar angin tersebut. Hanya PKR yang menyanyi dan menari sorang-sorang. Mungkin PAS dan DAP dah bosan sebab khabar angin ni bukan baru. Dah 5 bulan. Dari sebulan ke sebulan dok tunda. PAS dan DAP dah boleh baca betapa karutnya dakwaan itu. Kalau betul-betul berlaku pun, saya percaya PAS dan DAP tidaklak segembira mana seperti gembiranya PKR. Ini kerana ahli parlimen tersebut bukan pejuang tulin dalam PR. Mereka tidak bersama-sama mengharungi kepayahan semasa menjadi pembangkang, merancang strategi, bekerjasama berkempen, mengenali hati budi dan kerenah petugas masing-masing.

Dewan Harian PAS akan mula berunding dengan kerajaan Terengganu. Baguslah. Teruskan kerja anda. PAS dan DAP boleh bekerjasama sebab sama-sama duduk dimeja rundingan. Bukan sebab rundingan melalui akhbar, media elektronik, atau di DUN/Parlimen. Sebab kalau berunding secara terbuka depan rakyat, rundingan akan jadi perbalahan. Kata sepakat tak boleh dicapai malah titik perbezaan lebih ketara daripada titik persamaan.

Walaupun rundingan secara tertutup selalu dicurigai, (terutama oleh pihak yang tak dapat duduk semeja) tapi jangan pedulikan sangat. Yang penting hasil rundingan itu bermanfaat untuk negara/negeri.

Selamat Bermusyawarah.

2 comments:

infogue said...

artikel anda :

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/rundingan_kerja_bukan_rundingan_politik

promosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda yang terbaik danterpopuler menurut pembaca.salam blogger!!!

Yanaam said...

terima kasih.