Thursday, July 31, 2008

Media perdana tidak lapor yang sebenar

Media arus perdana enggan melaporkan kedudukan sebenar muzakarah PAS-UMNO. Dalam seminggu ini, kalau hanya baca akhbar Utusan dan Berita Harian selain dengar berita radio, seolah-olah kerjasama PAS dan UMNO akan jadi kenyataan tak lama lagi. Pihak PAS nampaknya tiada masalah untuk bekerjasama dengan UMNO. Manakala hubungan PAS dalam Pakatan Rakyat terus tidak stabil, dicurigai dan PAS kelihatan amat tidak gembira berada dalam pakatan itu.

Dalam berita jam 7 pagi setiap hari, sekurang-kurangnya 5 minit pertama akan menyiarkan komen sang profesor daripada pelbagai institusi, tokoh-tokoh Melayu dan cendekiawan melayu memuji-muji PAS dan UMNO yang diperlihatkan seumpama adik beradik yang lama terpisah.

Jelas UMNO dan media sokongannya hanya memperalatkan perbincangan itu untuk kepentingan mereka. Kenapa tidak dilaporkan hal yang sebenar. Kenapa tiada satupun laporan bantahan dalam PAS terutama diperingkat akar-umbi ? Laporan media tempatan amat berbeza dengan laporan yang diperolehi di internet, sama seperti berbezanya laporan ketika menjelang pilihanraya dulu.

Di internet, amat jelas komen daripada pemimpin dan penyokong PAS, sama ada menentang muzakarah apatah lagi kerjasama politik. UMNO Perak cuba mengeruhkan lagi keadaan dengan tawaran pembentukan kerajaan baru di Perak, walhal ia amat tidak mendapat sokongan di pihak PAS. Setakat ini tiada satupun komen daripada pemimpin mahupun penyokong akar umbi PAS yang menyokong usaha UMNO Perak. Tetapi akhbar menyiarkan seolah-olah, Nik Aziz hampir setuju dengan cadangan itu. PAS juga tonjolkan seolah-olah begitu excited untuk bermuzakarah dengan UMNO.

Sementara peyokong akar umbi PAS dan PR terus dibiarkan gelisah dengan laporan putar belit itu. Apa maksud semua ini ? Tidakkah ia berniat jahat ? Saya cadangkan PAS menutup pintu muzakarah (sekurang-kurangnya untuk sementara waktu) kerana amat jelas UMNO cuba mengambil kesempatan untuk menimbulkan kegelisahan dan syak wasangka dikalangan penyokong PR. Muzakarah hanya boleh diteruskan jika UMNO dan media tidak memainkan dan memperbesarkan isu ini. TUTUP PINTU MUZAKARAH. Dan teruskan kerjasama dalam PR untuk kita menilai hasilnya selepas setahun dua bekerja-sama. Kerja sama perlu dinilai daripada semasa ke semasa supaya matlamat tidak tersasar serta hasilnya perlulah berkesan.

Adalah terlalu awal untuk bermuzakarah dengan UMNO ketika ini kerana Pakatan Rakyat masih belum dimantapkan menyebabkan ia mudah untuk dirobekkan oleh lawan.

No comments: