Thursday, July 24, 2008

Mercedes ke Proton Perdana ?

Kabinet tak setuju kerajaan Terengganu guna Mercedes. Kena guna Proton Perdana jugak.

Isteri saya pernah bertanya, Abang kalau berjaya dan duit dah banyak nanti, nak pakai kereta apa pulak. Saya kata, pakai Proton jugak lah. Walaupun Abang ni pro pembangkang, (masa tu PAS masih pembangkang di semua negeri kecuali Kelantan), walaupun PAS sering hentam projek Proton, tak berdaya saing dsb tapi oleh sebab Proton tu dah ada, Abang teringin lihat Proton tu berjaya.

Tapi dalam kes kerajaan Terengganu ni, saya setuju, Perdana sebenarnya terlalu lemah kualitinya nak dibandingkan dengan Merc. Saya tak kisah sangat kalau exco-exco negeri mana pun nak pakai merc jugak. Kerja dia orang bukan duduk dalam ofis je. Kena berkejar ke sana-sini. Soal mana lebih jimat, wallahua'lam. Kena buat kajianlah. Kalau tak merc pun, boleh ganti dengan Camry ke, Cefiro ke, atau mana-mana jenama lain yang lebih murah tapi lebih lasak dan tinggi kualitinya.

Saya ada kawan-kawan yang pernah beralih daripada Merc, BMW, Volvo ke Perdana. Mereka sendiri pun akui jauh sangat bezanya. Bukan nak kondem kereta nasional. Tapi itulah hakikatnya. Harga pun jauh berbeza.

Jangan cakap lah konon MB Terengganu tak bersemangat nasionalisme. Orang yang cakap tu tak guna kereta buatan luar negara ke ? Cuba check kat rumah dia orang. Adalah sebuah perdana yang diberi percuma untuk digunakan. Tapi yang selebihnya ? Semua kereta mewah jenama luar.

Sebuah banglow bekas pegawai kerajaan dekat rumah saya, pernah terlihat ada lebih kurang 9 buah kenderaan mewah dalam pagar rumah dia, semua jenama luar. Guna yang tempatan pun sebab diberi (pinjam) percuma. Saya setuju dengan Muhyiddin Yassin, "I don't think we need to be too nationalistic in supporting Proton without taking into consideration what the business is all about" ketika mencadangkan Proton mendapatkan rakan niaga luar.

Dah tiba masa untuk proton keluarkan model baru ganti Perdana. Lagipun, khabarnya, proton kini lebih mengambil berat soal kualiti terutama produk-produk barunya. Kualiti model baru proton jauh lebih baik berbanding model lama. Semoga Proton berjaya juga satu hari nanti.

No comments: