Friday, July 25, 2008

Muqobalah: Apa harapan anda ?

Surat khabar arus perdana tempatan cuba menunjukkan keseronokan UMNO untuk meneruskan perbincangan dua hala UMNO dan PAS. Pertemuan akan diteruskan untuk membincangkan kepentingan Islam dan Melayu. Maka apa harapan rakyat daripada pertemuan itu ?

Kita perlu ingat, ia adalah perbincangan antara dua parti yang bermusuhan. Dua parti yang saling merancang strategi untuk mencuri sokongan dan pengaruh. Jadi usahlah menaruh harapan sangat. Sedangkan perbincangan dalam komponen BN sendiri pun, banyak tuntutan yang tidak dapat dipenuhi; inikan pula tuntutan PAS dan UMNO. Tetapi tak apa lah. Bincanglah juga. Setidak-tidaknya usul tersebut dapat dibentang dalam suasana lebih mesra, bukan seperti di Parlimen atau DUN. Masih ingatkah kita ada seorang exco (kini MB) yang ajak bergocoh (bertumbuk) di DUN. Kalau begitu suasananya, macam mana nak dapat hasil yang positif ? Tetapi baru-baru ini, mereka boleh duduk berbincang bersama. Kan lebih elok.

Tapi seperti yang saya tekankan tadi. Kedua parti bukan rakan sepasukan. Kalau dapat hasil yang positif, memang molek sangat lah. Saya percaya ada usul PAS yang boleh disokong oleh UMNO tanpa menjejaskan hubungan dengan komponen BN. Sebabnya selama ini pun, banyak tindakan-tindakan UMNO terhadap PAS dan rakan PR lebih kepada untuk kepentingan sendiri. Ia banyak berpunca daripada hasil pemikiran kreatif UMNO untuk menyusahkan PAS. Sekatan kewangan kepada kerajaan Kelantan, penerbitan akhbar pro pembangkang yang disekat, royalti minyak Terengganu disekat, laporan media yang diputar belit dan berat sebelah. Itu semua untuk kepentingan Melayu dan Islam ke ? Atau untuk kepentingan UMNO ? Bagaimanapun, usah menaruh harapan sangatlah. UMNO memang begitu, dulu kini dan selamanya. Hanya mereka yang boleh mengubahnya dan bukan PAS.

No comments: