Monday, July 21, 2008

Nak dengar tawaran PM

Khalid Samad dilaporkan berkata, perjumpaan dengan PM sejurus selepas PRU12 adalah bertujuan untuk mendengar tawaran daripada PM.

Hai, dah bekerjasama dan berpakat dengan PKR sebelum PRU, lepas menang, nak dengar tawaran PM pula. Apa maknanya tu ? Saya tak pasti Khalid Samad bercakap bahasa melayu atau inggeris yang diterjemah kepada melayu. Tapi kalau nak dengar tawaran PM, boleh diterjemahkan bermakna, kalau tawaran PM bagus, PKR boleh diabaikan. Begitu ? Tak khianat ke namanya tu ?

Atau sekadar nak dengar apa tujuan PM nak jumpa ? Memang diakui, pada masa itu, PAS belum ada apa-apa pakatan dengan DAP. Jadi proses menubuhkan kerajaan dan kerja sama menjadi kabur dan tidak menentu. Tetapi adakah wajar meninggalkan PKR, rakan seperjuangan untuk mendengar tawaran musuh dahulu. Sepatutnya, berbincanglah dengan kawan dahulu, bukan dengan musuh.

Saya setuju PAS bermuzakarah dengan UMNO. Apa salah PAS bincang soal isu murtad umpamanya, atau isu Islam Hadhari yang mengelirukan itu ? Begitu juga isu pentadbiran kerajaan di Terengganu seperti royalti minyak dan perbelanjaan mengurus negeri di Terengganu atau Kedah.

Tetapi, kejasama politik dengan UMNO, tidak sama sekali. Apakah PAS sudah lupa dengan Pemuda tahan lasak UMNO sehingga muslimat PAS tidak dibenarkan bertanding dalam PRU untuk seketika ? Apakah PAS sudah lupa dengan pengkhianatan UMNO ketika PAS dalam BN ? Apakah PAS lupa siapa yang betanggungjawab melantik MB boneka UMNO di Kelantan ketika PAS dalam BN. Apakah PAS lupa bagaimana UMNO membeli ADUN PAS di Terengganu pada tahun 60an hingga MB PAS diundi tidak percaya ? Adakah PAS lupa dengan peristiwa Memali ? Peristiwa Lubuk Merbau ? Huru-hara di Kota Bharu rekaan UMNO sehingga Kelantan diisytihar darurat ? Kerajaan rakyat Kelantan pimpinan Nik Aziz dipinggirkan dan didera dengan sekatan kewangan bertahun-tahun lamanya. Begitu juga dengan kerajaan Terengganu ketika dibawah pimpinan Hadi Awang. Semua pemimpin UMNO merestui perbuatan zalim di atas ketika itu. Ada yang kata "padan muka".

Jika UMNO sanggup mengakui semua kesalahan-kesalahan di atas dan memohon maaf secara terbuka dengan semua rakyat atas segala penipuan media selama ini, sehingga semua fitnah ke atas PAS sejak dahulu begitu dipercayai rakyat; barulah PAS boleh mempertimbangkan semula kerjasama politik dengan UMNO. Pun begitu, selagi Pakatan Rakyat tidak mengkhianati PAS, PAS tidak boleh mengkhianati PR.

No comments: