Sunday, January 18, 2009

Isu pembangunan dalam pilihanraya kecil

Pada saya, isu pembangunan bukanlah isu yang menjadi tarikan utama kepada pengundi dalam PRK (pilihanraya kecil). Apa yang lebih penting lagi ialah kemampuan calon untuk menyelesaikan masalah penduduk setempat.

Pembangunan dibawa oleh sebuah kerajaan, bukan seorang wakil rakyat. Sama ada wakil rakyat berada dalam kerajaan atau tidak, bukan bermakna pembangunan tidak akan dibuat di situ.

Sejarah telah membuktikan kawasan yang diwakili pembangkang pun turut terlibat dalam program pembangunan kerana wakil rakyat bukan faktor utama dalam kerajaan memutuskan untuk sesuatu projek.

Menyelesaikan masalah penduduk juga termasuk dalam maksud pembangunan. Jika masalah penduduk terbengkalai tanpa tindakan hingga bertahun-tahun, baru boleh dikatakan tiada pembangunan.

Rakyat mahu pemimpin yang mudah didekati. Setidak-tidaknya ada wakilnya. Dan wakilnya pula bukan jenis yang ambil kesempatan, minta duit kopi misalnya.

Rakyat juga mahu melihat tindakan susulan kepada aduan yang dibuat, bukan sekadar tempat mengadu dan kemudian senyap begitu sahaja. Tak kiralah daripada parti mana. Walau penyokong hardcore parti sekalipun, kalau aduan tak diendah bertahun-tahun, pasti kecewa dan memberontak juga akhirnya.

Tahniah daripada saya untuk Abdul Wahid Endut, PAS dan semua jentera PR. Selepas 5 penggal jadi ADUN, Wahid wajar diberi gelaran Datuk kerana sudah banyak jasanya kepada rakyat. Kalau dalam UMNO, belum jadi ADUN pun dah dapat anugerah Datuk. Paling koman pun dapat anugerah Datuk sebelum masuk penggal ke 2.

Sebuah portal pro UMNO menyiarkan gambar rumah banglo Wahid Endut di sini. Nak tergelak saya. 5 penggal jadi ADUN, banglo Wahid bolehlah disifatkan sebagai biasa saja. Tidak seperti istana Adun-adun UMNO. Rumah macam rumah Wahid banyak di Terengganu. Rumah bapa saudara saya, ahli JKKK Umno pun lagi hebat daripada itu. Orang Terengganu ramai yang buat rumah tanpa pinjaman bank pun. Sedikit demi sedikit dibuatnya. Lama-lama jadi banglo besar jugak.

Orang Kuala Terengganu memang hebat kerana bijak menggunakan kuasa undi di tangan. Mat Said kena kerja keras nampak gayanya.

No comments: