Thursday, January 15, 2009

PRK K.Terengganu (6)

Salam.

Post ini sepatutnya diterbitkan semalam tapi tak sempat sebab sibuk.

Dalam posting sebelum ini, saya sebut gerak kerja Muslimat dan Wanita PR yang lemah. Hari ini, Pak MSK menceritakan sedikit sebanyak di PerakExpress.com.

Di Terengganu, kerja-kerja parti (PAS) selalu dibuat oleh orang lelaki. Kelemahan ketara di pihak muslimat mungkin menjadi faktor Terengganu sukar di tawan PAS. Undi perempuan gagal didekati. Setakat ini, belum ada muslimat di Terengganu yang boleh menandingi Dr. Lo Lo, Dr. Halimah Ali, Dr. Siti Mariah, YB Zuraida, YB Fuziah Salleh dll. Muslimat PAS Terengganu perlu banyak belajar dan berkursus "seni" mendekati pengundi, bagaimana untuk memasyarakatkan Muslimat PAS. Jangan takut digelar Erdogan dan sebagainya. Guru-guru Kemas yang dilabel "Mak Cik" tu rasanya lebih hebat dan meluas gerak kerjanya ke segenap kampung berbanding muslimat PAS.

Jangan marah...

.................................................

Dalam posting sebelum ini juga saya sebut, undi penentu bukan pengundi Cina tetapi pengundi Melayu. Hari ini laporan analisis menyebut, pengundi Cina cenderung kepada PR manakala pengundi Melayu masih belum jelas. Inilah yang saya maksudkan. Sebahagian pengundi Melayu boleh pada saat akhir beralih sokongan.

Namun kajiselidik itu juga mendapati isu mengenai ancaman terhadap kuasa politik Melayu tidak begitu mendapat perhatian di kawasan majoriti Melayu ini. Saya sebenarnya sedikit bimbang isu ini digunakan untuk mempengaruhi undi Melayu. Mustaffa Ali juga telah mendedahkan bagaimana surat layang "Buletin Anak Jawa Selangor" disebarkan dengan isi kandungan yang menggunakan isu perkauman ini.

.................................................

Laporan lain menyebut, suasana kempen di KT tidak semeriah PRK lain sebelum ini. Mungkin orang KT dah muak dengan ceramah politik. Budaya ceramah dengan kehadiran berpusu-pusu sudah bermula sejak tahun awal 80an lagi. Sejak nama Haji Hadi naik. Sekarang dah tahun 2009. Dah dekat 30 tahun. Walaupun generasi yang hadir sudah bertukar, isu juga bertukar, tetapi untuk tahun 2009 dan 2008, tak banyak isu baru. Sesetengah ceramah boleh diikuti melalui internet sahaja.

Kehadiran lebih 2000 - 5000 orang dalam ceramah PR adalah biasa dan tidak dianggap meriah lagi. Ia hanya meniup semangat penyokong sahaja. Dari segi kesan, mendekati dari rumah ke rumah, kedai ke kedai adalah lebih berkesan. Ini memerlukan petugas memiliki skill komunikasi yang sopan dan baik, senyuman menawan seperti yang dilakukan oleh Wan Farid. Kalau jenis maki hamun atau jenis Raja lawak, perli tak kira tempat dan orang, sendiri buat lawak, sendiri gelak, payah sikit la.

Sebaran risalah-risalah ringkas juga amat berguna. Komen-komen di internet memang menyebelahi PR. Tetapi berapa kerat orang KT mendapat maklumat ini ? Sumber rujukan suri-suri rumah dan orang kampung yang tak masuk pejabat masih pada akhbar Utusan, Berita Harian dan TV3. Yang ini perlu diberi perhatian oleh PR.

.................................................

Ada tanda-tanda kerisauan di pihak PR bahawa kemenangan belum terjamin. Itu sebenarnya lebih baik daripada terlalu yakin. Saya risau melihat reaksi sesetengah penyokong yang terlalu yakin, terutama di kalangan petugas PAS. Penyokong PAS perlu bersikap terbuka menerima teguran, kritikan dan tunjuk ajar daripada rakan dalam Pakatan walaupun dalam sesetengah hal, PAS lebih baik daripada mereka. Petugas tempatan juga perlu lebih agresif, pantas dan tidak suka bertangguh. Bukan agresif mem"provoke" pihak lawan.

Lagi satu, jangan terlalu bangga dengan gerak kerja yang terancang dan tersusun serta bilangan petugas yang ramai di setiap UPU berbanding rakan dalam Pakatan. Ini saya pernah dengar di Selangor. Di manapun kita berada, jangan berat tulang memberi kerjasama kepada rakan Pakatan, dan jangan bodoh sombong untuk tidak menerima sokongan tenaga dan idea daripada mereka.

Wallahua'lam.

2 comments:

bride-to-be said...

balik ngundi dok? tadi g anto kakok ipor g ngundi kat sk pulau ruse...

Yanaam said...

Saya daftar undi di Selangor. Menulis dari kejauhan, hanya guna ilham dan firasat sendiri je. Sebab tu selalu tersasar. Ha..ha..ha..

Keputusan di UPU Pulau Rusa :
BN - 600
PAS - 625