Wednesday, January 07, 2009

Ringkas yang tak ringkas

Salam.

Ditulis oleh Te@m IT
TUESDAY, 06 JANUARY 2009 13:19

Calon bebas yang bertanding dalam pilihan raya Parlimen Kuala Terengganu Azharuddin Adam, adalah seorang ahli perniagaan dan merupakan anak kepada bekas Setiausaha Politik Menteri Besar Terengganu Tan sri Wan Mokhtar Ahmad.

Sebelum menjadi setiausaha politik kepada wan Mokhtar, Ayah beliau, Adam Taib merupakan pengarah pelajaran negeri Terengganu.Kemudian beliau telah dilantik sebagai Setiausaha Politik kepada Wan Mokhtar selepas bersara wajib dari Jabatan Pelajaran Terengganu.
Adam Taib menjadi SUP MB sehingga tahun 1999 dan kemudian kerajaan Terengganu bertukar tangan kepada PAS.

Pada tahun 2004 selepas BN dapat menawan semula Terengganu dengan cara yang sangat jijik, Ayah kepada Azharuddin ini dilantik pula sebagai pengarah U-Best di zaman Idris Jusoh.

U-Best adalah sebuah agensi kerajaan negeri yang dibentuk menggantikan unit Pembangunan Insan dizaman Kerajaan PAS.U-Best dilihat bekerja untuk kepentingan Umno.

Azaharuddin merupakan ahli perniagaan yang dikatakan sangat kecewa dengan kerajaan negeri yang ada pada hari ini kerana beliau seringkali dipinggiran sejak akhir-akhir ini.

........................................

Hari Jumaat, 2hb Januari di Masjid Ampang.

Seorang Pakcik kedengaran bersembang dengan rakan sebelahnya ketika iktikaf menunggu waktu solat Jumaat. Saya duduk dibelakangnya. Katanya, "Hj Hadi kata , politik punya pasal, mengumpat boleh. Ada ka ???". "Mana boleh ? Sebab politik boleh mengumpat." Rakan sebelahnya hanya tersenyum tanpa menjawab. Kalau pakcik tu cakap dengan saya, mahu je saya jawab, "Yang pakcik ni mengumpat Hj Hadi dalam masjid di hari Jumaat, ketika iktikaf, tak pa pulak."

Pakcik tu agaknya teruja dengan PRK KT. Sampai dengan orang Ampang, Selangor pun dia berkempen. Kalau nak berkempen, pergi lah ke KT, bukan kempen dalam masjid kat Selangor.

.......................................

Ada bloger mengangkat DS Idris Jusoh sebagai bapa pembangunan Terengganu. Walau hanya sepenggal jadi MB, macam-macam dia buat. TS Wan Mokhtar jadi MB 25 tahun, apa dia buat ? Kesian ... Buta sejarah betul.

DS Idris telah dipermudahkan urusannya oleh kerajaan pusat, selepas BN kalah teruk dalam PRU 10 di Terengganu. Ia bertujuan menunjukkan betapa betul dan bijaknya keputusan rakyat Terengganu dalam PRU 11, selain supaya rakyat Kelantan cemburu. Idris juga bijak mempromosikan setiap projek di Terengganu. Beliau dilihat mempunyai banyak idea baru. Banyak pembangunan di zaman Idris sebenarnya sudah direncanakan sejak zaman Wan Mokhtar lagi, cuma gagal disudahkan kerana pelbagai halangan tertentu.

Apa yang telah dilakukan oleh Wan Mokhtar adalah sesuai untuk keadaan pada masa itu. Jangan dilupakan Tasik Kenyir, Perkaya, Menara Permint, Bangunan SUK, Hotel Primula, Pelabuhan Kemaman, Royalti Petrolium, Wisma Maidam, Pasar Payang yang tersusun, Kusza, Jambatan (walaupun bertol), Terengganu sebagai destinasi pelancongan, Masjid Terapung, Yayasan Islam, jalan berturap diseluruh pelusuk kampung, Kemaman Supply Base, Rantau Petronas, Stesen elektrik Paka, beberapa bandar baru dan banyak lagi. Bukan nak berkempen membela beliau, tapi usahlah sampai menafikan jasanya yang 25 tahun itu. Sudahlah tak bejawatan lagi, pembangkang pun dok mengata, bekas penyokong pun dah tutup sebelah mata. Takkan nak tunggu Allah jemput dia baru nak dipuji semula.

Wallahua'lam.

No comments: