Friday, January 09, 2009

Palestin dan Pilihanraya

Salam.

1. Isu Palestin

Bila hati saya rasa tersentuh, saya mudah menangis. Apatah lagi jika ayah, ibu atau abang-abang saya menangis, saya jadi lebih mudah menangis.

Anehnya, bila dalam solat atau ketika berdoa, saya sukar unutk menangis. Kecuali bila nasib malang atau kesusahan menimpa betul-betul atas bahu saya, baru saya boleh menangis dalam solat atau ketika munajat. Di zaman sekolah, kawan-kawan turut menangis bila Ustaz teresak-esak menangis ketika berdoa, dan saya hanya cuba untuk menangis dengan muka insaf dan sedih, tetapi air mata tak juga keluar.

Dalam solat Jumaat hari ini, ketika doa qunut dibaca imam, entah kenapa, mudah pula air mata saya keluar walaupun tak sampai menitis, tetapi setidak-tidaknya bergenang juga di kelopak mata. Apatah lagi bila imam turut sebak, bertambah-tambahlah sedih, sayu dan pilu di hati. Apakah tindakan lain yang lebih berkesan yang boleh kita buat ?

Kata ustaz saya, orang Yahudi, kalau ada penjual surat khabar bukan Yahudi disebelahnya dan penjual surat khabar Yahudi di seberang jalan, dia akan melintas jalan walaupun terpaksa memanjat jejantas untuk beli surat khabar. Kita beli barang dapur di kedai orang Islam atau di pasar raya / hypermarket yang tauke besarnya orang negara yang pro Yahudi ? Mungkin kita akan jawab, "aahhh, kedai runcit Islam tu pun beli kat pemborong atau hypermarket tu juga." Kita memang suka berdolak-dalih.

.......................................

2. PRK K.Terengganu

Nak tergelak saya dengar temuramah wartawan TV3 dengan Ketua Wanita Terengganu. Rasanya, kalau ketua puteri UMNO pun boleh bagi jawapan kemas sikit lagi berbanding Ketua Wanita tu. Ibrahim Baba turut mengulas.

Setakat hari ini, saya agak lemas melihat kedua-dua pihak berkempen. UMNO dengan kelemahannya, PAS pun sama juga. Kalau PAS boleh berhujjah dengan bernas, bagus juga, tapi setakat ni, masih nampak lemah dan tak bertenaga langsung. Wahid kata kita ada banyak isu, tapi isunya hanya ulangan yang lepas-lepas, yang sudah diketahui rakyat. Mustaffa Ali pula gagal menunjukkan bukti atau saksi dengan dakwaannya tentang orang minta kad pengenalan. Balik kepada isu yang sudah digunakan dalam PRU12 lepas dengan harapan kali ini ia boleh memberi kesan. Guna isu sama pun tak apa tetapi kupas dan ulaslah dengan baik. Saya tak ikuti kempen mereka tetapi diharap mereka boleh sebarkan maklumat dengan berkesan, bukan melalui ceramah sahaja tetapi melalui edaran teks dan ziarah rumah ke rumah.

UMNO pula nampak serba gelisah juga. Blog yang pada mulanya nampak bersemangat, tiba-tiba mapuh kerah. Pak Lah dan Najib tak habis-habis nasihatkan ahli UMNO jangan berkempen untuk jawatan dalam parti, tetapi kempen untuk BN K.Terengganu. Tapi kalau kita baca blog-blog pro-UMNO, kempen lebih kepada promosi calon pilihan mereka. Pak Lah juga pelik kerana orang Umno yang lebih banyak bercakap mengenai yang tidak elok terhadap calon BN.

Tak kan nak undi Tok Bomoh yang dapat ilham bertanding melalui mimpi tu.

.....................................

Bila tengok anak kita seronok dapat pergi sekolah, tersenyum riang dan nampak begitu teruja sekali. Kemudian kita tengok gambar anak Palestin yang hanya nampak kepala di surat khabar dengan darah bercampur debu tanah. Betapa beruntung dan bertuahnya kita. Mungkin OIC patut adakan pasukan tentera pengaman bersama yang berpangkalan di bumi Palestin.

Kita perlu lebih tegas dan istiqamah memboikot produk-produk yang boleh dan mampu kita boikot. Ayuh dan jangan bertangguh lagi.

Wallahua'lam.

No comments: