Tuesday, January 20, 2009

X-Factor lemahkan UMNO

Terima kasih kepada SUKJ yang menyiarkan komen saya tentang sumbangan Che Det dalam PRK K.Trg. SUKJ berkata, "Saya merasa amat yakin jika dapat menyatakan di sini bahawa Dr. Mahathir adalah orang yang bertanggungjawab memecah belahkan orang-orang Melayu pada hari ini. Bukan Anwar Ibrahim, bukan Pak Lah atau Khairy dan bukan PAS atau PKR."

Sebenarnya Che Det memang berperanan langsung memecah belahkan orang-orang Melayu, bukan pada hari ini saja malah sejak zaman Tunku, Tun Hussein Onn, pada zamannya sendiri dan kini pada zaman Pak Lah. Pada zaman Tun Hussein Onn, Che Det berperanan menyingkirkan PAS daripada BN, bimbang beberapa tokoh dalam PAS boleh menyainginya. Pada zamannya sendiri, beberapa orang tokoh berkarisma UMNO tersingkir dan terbenam. Pada zaman Pak Lah, dia mahu singkir dan benamkan seorang lagi anak muda yang mula menunjukkan kewibawaannya iaitu Khairy Jamaluddin (KJ) yang nampaknya menjadi saingan utama pula kepada anaknya Mukhriz.

Che Det memang tak boleh duduk diam selagi KJ tidak dijatuhkan. Dia tak kisah anaknya kurang menonjol, kurang wibawa, tidak licik sepertinya, yang penting legasinya perlu diteruskan. Pada hari ini, semua ulasan Che Det terhadap Pak Lah perlu dilihat sebagai ditujukan kepada KJ dan bukan Pak Lah.

Che Det sedar, Pak Lah mahu berundur sebulan dua lagi; maka apa perlu serangan diteruskan ? Najib yang mengetuai kempen di Pmtg Pauh dan K.Trg, dan akan menggantikan Pak Lah; jadi kenapa tak dibantu ? Jawabnya, sebab faktor KJ. Ditambah pula Pemuda KT mencalonkan KJ sebagai calon KP Umno dan bukan Mukhriz.

Kata Che Det, "Saya fikir Najib tidak harus dipersalahkan terhadap (kekalahan BN di Kuala Terengganu) tetapi jika beliau terus memilih atau menyokong pemimpin yang korup, maka saya fikir beliau akan kalah dalam pilihanraya umum akan datang."

Saya terjemahkan begini, "Saya fikir Najib tidak harus dipersalahkan terhadap (kekalahan BN di Kuala Terengganu) tetapi jika beliau terus memilih atau menyokong Khairy Jamaluddin, maka saya akan pastikan beliau akan kalah dalam pilihanraya umum akan datang."

Bagi Che Det, hanya dia dan keturunannya sahaja yang bersih, putih, jernih. Bukankah dia yang mulakan kempen bersih, cekap, amanah ? Kenapa Pak Lah yang dapat title "Mr. Clean" ? Bila populariti Pak Lah mencanak pada PRU 2004, Che Det mula rasa tak selesa. Dia mula memainkan peranan mencari salah Pak Lah. Bila nama KJ naik sebagai naib ketua pemuda tanpa bertanding, dia semakin sesak nafas dan sakit jantung. Akhirnya dia berjaya dalam PRU 12, dalam PRK P. Pauh dan PRK K.Trg.

Tulisan saya bukanlah tanda sokongan saya kepada KJ, tetapi anda sendiri boleh menilai antara KJ dan Mukhriz, bandingkan secara jujur.

Berikut tulisan saya yang tersiar dalam blog SUKJ.

................................
Sebenarnya Dr. Mahathir turut berperanan mengalahkan calon BN dalam PRK K.T baru-baru ini. Sebelum itu beliau juga telah turut berperanan mengalahkan calon BN dalam PRU12 dan PRK P.Pauh.

Beliau tidak pernah henti-henti mengeluarkan kenyataan yang tidak menyebelahi BN. Kalau dia betul hendak membantu UMNO/BN, dia boleh beri kenyataan yang berpihak kepada UMNO/BN. Berilah nasihat cara orang tua atau dia menangis sekali lagi macam dulu dengan puisi Melayu mudah lupanya.

Disebaliknya kini kita meragui keikhlasannya. Terbaru, beliau berkata keputusan ini adalah undi tidak percaya kepada Pak Lah. Sebenarnya dia hendak kata, ini undi tidak percaya kepada Khairy kerana anaknya Mukhriz hendak lawan Khairy.

Dia hendak Najib berani, maksudnya berani untuk sokong Mukhriz, walaupun Mukhriz tergagap-gagap setiap kali disergah pembangkang mahupun rakan dalam BN. Dia tetap mahu anaknya Mukhriz memimpin pemuda UMNO dan Najib menjadi bonekanya. Hanya dengan cara ini saja, BN kembali gagah.

...................................

Maafkan saya. Mungkinkah saya terlalu buruk sangka dengan Che Det ?

1 comment:

Generasi Pejuang Bangsa said...

saya setuju dengan pandangan nada.Terima kasih atas sokongan anda kepada KJ ..

mahathir la orang yang suka memecahbelahkan bangsa Melayu ..